Požitky a potěšení

Okolní svět nás prakticky denně přesvědčuje, že budeme žít šťastněji, budeme-li mít spoustu věcí, které se nám všude nabízejí. Přitom jsou to ale právě a pouze jen chvilkové záležitosti, kterými se potěšíme, po chvilce si na ně zvykneme a náš mozek se k většině z nich stane prakticky lhostejným.

To, co nám bude generovat daleko více pocitu štěstí a radosti, jsou právě požitky, které se od potěšení liší následujícím způsobem:

  • jsme silněji zaujati činností bez velkého úsilí
  • ztrácíme vědomí vlastního já
  • čas se pro nás zastaví
  • dobře se soustředíme a máme jasný cíl
  • úkol bývá náročný a vyžaduje určité naše dovednosti
  • máme pocit kontroly nad situací

Silné a hluboké zaujetí činností je to, co nám přispívá k osobnímu rozvoji, zatímco chvilkové potěšení (chuť dobrého jídla, vůně květiny, masáž nebo film) nám patrně nevytváří nic pro naši budoucnost právě z toho důvodu, že tolik nezapojujeme naše schopnosti a pouze spotřebováváme, nijak zvlášť nerosteme. To je důvod, proč nás většina věcí přestane brzy bavit: nic nám kromě chvilkového potěšení nepřinesou.

Opravdu naplnění a šťastní můžeme být pouze tehdy, pokud dostatečně využíváme své schopnosti a dovednosti. Paradoxem je, že když je využíváme, musíme vyjít více ze své komfortní zóny a v některých momentech nezažíváme zcela euforické pocity naplnění. Když však úkol dokončíme, víme, že jsme udělali něco skvělého, díky čemu se cítíme dobře a vnímáme, že nás to zase posunulo o kus dál.

Krok z komfortní zóny

Může být pro nás poněkud záhadou, proč dáváme častěji přednost potěšením před požitkem, které poskytuje tolik výhod. Faktem zůstává, že pohodlnost a touha zažít potěšení hned bez námahy a trpělivosti je pravděpodobně ta zrádná past, do které někdy tak rádi padáme.

A nikdo neříká, že je to špatně – občas potřebujeme jen sedět a koukat na seriál, protože nás to baví a máme pocit odpočinku. Neuškodí však mít na paměti, že nejvíce dlouhodobých pocitů štěstí bude pramenit z toho, že budeme skutečně využívat to, kde uplatňujeme své silné stránky.

Podle Martina Seligmana soustředění na požitek rozptyluje soustředěnost na sebe, a čím více se člověku dostává hlubokého zaujetí, které požitky produkují, tím méně je depresivní. Potěšení docílíme snadno – je sice silným zdrojem motivace, nevyvolává ale změnu. Naproti tomu cesta k samotným požitkům bývá složitá. Rozhodnutí rozpoznat a rozvíjet své silné stránky slouží tedy jako skvělá prevence proti depresi.

Vyzkoušejte na sobě

Zamyslete se nad tím, jaké například tři silné stránky máte a kde je máte příležitost rozvíjet. Nestyďte se zeptat i vašeho okolí: v čem si ostatní myslí, že vynikáte? Může to být pro vás podpora i povzbuzení v tom, v čem jste si předtím třeba tolik nevěřili. Odhodlání dělat to, v čem jste dobří, se vám bohatě zúročí na pocitu prožívaného štěstí.

Koučování je skvělá metoda k objevení sebe i svých silných stránek. Podívejte se na doporučení klientů, kteří měli osobní zkušenost.

Zdroj: Nikola Šraibová, Psychologie.cz

Add A Comment